وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

وکیل جرایم غیر عمد


شکل گیری و توسعه نهادهای قضایی یکی از مهم ترین تحولات بشریت تاکنون بوده است. اعاده حق و مطالبه آن همواره یکی از دغدغه های بشر در طول تاریخ بوده است و مردم همواره در تلاشند تا جوامعی بر اساس عدالت بسازند تا هرکسی حق خود را صاحب شود و در صورت ضایع شدن آن را احیا کند. اما ممکن است در هر زمینه ای تضییع حقی نه با اراده یک فرد بی گناه، بلکه صرفاً بر اساس یک حادثه یا حادثه اتفاق بیفتد. یکی از حوادثی که ممکن است در اثر تصادف رخ دهد، جرایم غیرعمد است. از آنجایی که در جرایم غیرعمدی، شخص سوء نیت نکرده و هر اتفاقی که افتاده تصادف تلقی می شود، قانونگذار به این نتیجه رسیده است که اگر به یک اندازه مرتکب جنایات عمدی و غیرعمدی شوند، دور از عدالت است. از مجازات اگرچه خود قانونگذار نیز به این نکته پی برده است، اما در این میان موضوع بسیار مهم تری مطرح می شود و آن اثبات عمدی نبودن جرم است. در این زمان، وکیل جرایم غیرعمد باید به میدان بیاید و با استفاده از مدارک درست و محکمه پسند، تخفیف مجازات بگیرد و حتی گاهی مجرمان را تبرئه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکلای جرایم غیرعمد، مقاله بعدی را از دست ندهید.

تعریف قانونی جرم
. وکیل جرایم غیرعمد از همه موارد مطلع است
عناصر تشکیل دهنده جرم
عنصر قانونی
در مرحله اول باید توجه داشت که این عمل طبق قانون جرم محسوب می شود. طبق اصل 35 قانون اساسی: «حکم به مجازات و اجرای آن فقط از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون است». در این اصل به صراحت اشاره شده است که فعل یا ترک فعل باید به موجب مقررات قانونی منع و برای آن مجازات تعیین شود، در غیر این صورت دادگاه ها مجاز به محکومیت و مجازات فردی نیستند. وکیل جرایم غیر عمد به شما می رسد.

عنصر مادی
عنصر مادی عبارت است از عمل مجرمانه شخص. در سرقت، اقدام به گرفتن مال بدون رضایت مالک، در قتل، قتل، و در ارتشاء، عمل ارتشاء از عناصر مادی جرم است. این عنصر جرم جنبه محسوس دارد و توسط مراجع ذیصلاح قابل تشخیص است. اگر این عنصر در جرم شکل نگیرد، به این معناست که جرم به دلیل موانعی کامل نشده است و فرد مستحق مجازات نیست. مثلاً شخصی به قصد کشتن شخص دیگری اسلحه می خرد. اما هنگام شلیک به او، گلوله در اسلحه گیر می کند و یا حتی از دست می دهد. در این صورت حتی اگر شخص دستگیر و محاکمه شود به مجازات قتل محکوم نخواهد شد زیرا عنصر مادی که قتل طرف مقابل است صورت نگرفته است و مجرم به مجازاتی مانند قتل محکوم خواهد شد. به عنوان حبس (به دلیل عمل سلاح) به حکم قاضی.
عنصر معنوی
این عنصر به جنبه ذهنی مرتکب اشاره دارد. جرایم عمدی یا غیرعمدی تا حد زیادی به این عنصر جرم بستگی دارد. عنصر معنوی داشتن قصد، قصد و انگیزه برای ارتکاب عمل مجرمانه است. در صورت عدم وجود این عنصر، با وجود اینکه شخص مقصر باشد، به دلیل قرار گرفتن در زمره جرایم غیرعمد، مجازات او سبکتر می شود. مثال قبلی را تصور کنید که فردی به قصد کشتن شخصی به او شلیک می کند، اما گلوله در اسلحه گیر می کند و بیرون نمی آید. حال زمانی که تفنگ در زاویه دیگری قرار می گیرد، گلوله رها می شود و به فرد دیگری که در آنجا حضور داشت اصابت می کند و او را می کشد. در اینجا به دلیل اینکه قاتل تیر را به قصد کشتن مقتول شلیک نکرده، عنصر معنوی شکل نمی گیرد و فرد به قتل عمد محکوم نمی شود. این گونه موارد در دادگاه های ما به وفور یافت می شود و گاه حتی مرتکب جرم بسیار کمتر از نمونه مذکور است. در اینجا یک وکیل جرایم غیر عمد می تواند به کمک او بیاید و فرد را از خطری که در اثر یک حادثه رخ داده نجات دهد.
انواع جرایم غیر عمد
قانون جرایم غیرعمدی را به دو دسته شبه عمد و اشتباه محض تقسیم کرده است که در ادامه به تعریف آن و علت نیاز به وکیل در جرایم غیرعمد در آن موارد می پردازیم.

به موجب ماده ۲۹۱ قانون مجازات اسلامی:

جرم در موارد زیر عمدی تلقی می شود:

الف- هرگاه مرتکب قصد رفتاری نسبت به مجنی علیه داشته باشد ولی قصد ارتکاب جرم یا مانند آن را نداشته باشد و از مواردی نباشد که در تعریف جرایم عمدی قرار می گیرد.

ب- اگر مرتکب از موضوع جاهل باشد مانند زمانی که عقیده ای مرتکب جرم شود. اینکه موضوع رفتار او شی یا حیوان یا اشخاص مشمول ماده (302) این قانون باشد، خلاف آن معلوم شود.

ص ـ در صورت وقوع جرم به تقصیر مرتکب مشروط بر اینکه جنایت یا مانند آن در تعریف جنایت عمدی لحاظ نشده باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۵۰:۴۷ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)