وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

چگونه در دیوان عدالت اداری شکایت کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هر دلیلی از یک نهاد یا اداره دولتی یا یکی از مقامات دولتی شکایتی داشته باشید، از جمله عدم رعایت قوانین، عدم انجام وظایف، اقدامات خارج از حدود اختیارات آنها و .... و با خود فکر کرده اید که چگونه این افراد یا این نهادها شکایت کردند؟ بد نیست بدانید دیوان عدالت اداری مرجعی است که بر اساس اجرای اصل ۱۷۳ قانون اساسی برای شکایت شما از این گونه نهادها و مراجع تشکیل شده است. در واقع می توان گفت رسیدگی به کلیه دعاوی اداری مربوط به دولت بر عهده دادگاه است. در ادامه با ما همراه باشید تا موضوع شکایت در دیوان عدالت اداری و هر آنچه در این زمینه مرتبط است را به تفصیل بررسی کنیم. دادگاه گاهی ممکن است آیین نامه یا آیین نامه ای خلاف قانون یا حق قانونی خود در نظر بگیرید و قصد شکایت از این آیین نامه، یکی از کارمندان دولت یا یکی از مراجع دولتی را داشته باشید. دیوان عدالت اداری نیز مرجعی است که بر اساس اجرای اصل 173 قانون اساسی برای طرح شکایت شما از مقررات خلاف قانون یا شرع، ادارات دولتی و مقامات دولتی تشکیل شده است. به دیوان عدالت اداری اجازه داده می شود در صورت عدم تعیین تکلیف دیگری برای رسیدگی به کلیه دعاوی دولت در تهران شعبه های مختلف دیوان اعم از رسیدگی، تجدیدنظر، هیأت عمومی و هیأت های تخصصی تأسیس نماید. قوانین خاص دیوان عدالت اداری کجاست؟ دیوان عدالت اداری در پایتخت ایران شهر تهران است و زیر نظر خود قوه قضائیه تشکیل شده است. دیوان عدالت اداری چند شعبه دارد؟ دیوان عدالت اداری در حال حاضر دارای 50 شعبه بدوی و 10 شعبه تجدیدنظر است. اعضای مؤسسه دیوان عدالت اداری خوب است بدانید که رسیدگی ماهوی در هر دعوی در شعب دادگاه انجام می شود. اما اعضای تشکیل دهنده شعب دیوان عدالت اداری چه کسانی هستند؟ شعبه بدوی دیوان عدالت اداری متشکل از یک رئیس یا قاضی علی البدل است و شعبه تجدیدنظر نیز دارای یک رئیس و دو مستشار است. وظایف دیوان عدالت اداری چیست؟ بر اساس ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری وظایف و اختیاراتی به دیوان عدالت اداری محول شده است که در زیر به برشمردن هر یک از آنها می پردازیم. رسیدگی به ایرادات و شکایات از آرای کمیسیون موضوع ماده 100 قانون شهرداری ها از نظر تخلف از قوانین و مقررات. رسیدگی به ایرادات و آرای کمیسیون های مالیاتی. رسیدگی به اعتراضات و شکایات مردم از نهادها و شرکت های مختلف دولتی از جمله شهرداری ها، سازمان تامین اجتماعی، نهادهای انقلابی، شهرداری ها، وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادهای مرتبط. رسیدگی به اعتراضات و شکایات مردم از مسئولین نهادها و نهادهای مذکور. رسیدگی به ایرادات و شکایات آرای قطعی هیئت های حل اختلاف کارگری و کارفرمایی. رسیدگی به ایرادات و شکایات از آراء هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری. رسیدگی به اعتراضات و شکایات قضات. رسیدگی به اعتراض کارکنان رسمی مؤسسات مذکور در خصوص تضییع حقوق استخدامی آنان. روند رسیدگی در دیوان عدالت اداری چگونه است؟ برای طرح شکایت در دیوان عدالت اداری ابتدا باید دادخواستی تنظیم و به دفتر شعبه دیوان عدالت اداری ارائه شود. پس از آن مدیر شعبه موظف است آن را تکمیل و سپس به قاضی شعبه اعلام کند. قاضی شعبه دادگاه نیز پرونده را بررسی و در صورت تکمیل، دستور ابلاغ دادخواست و ضمائم آن را به شاکی صادر کرد تا پس از ابلاغ به آن رسیدگی شود. پس از ابلاغ دادخواست به شاکی، وی موظف است ظرف مدت یک ماه پاسخ خود را اعلام کند و چنانچه در این مدت بدون عذر موجه، شاکی پاسخ خود را اعلام نکند، شعبه رسیدگی کننده وی را از ادامه کار تعلیق می کند. 3 ماه تا 1 سال محرومین از انجام خدمات دولتی. لازم به ذکر است عدم پاسخگویی طرف شکایت مانع از رسیدگی در دیوان عدالت نبوده و با وجود این، شعبه پس از بررسی کلیه ادله و مستندات رای خود را صادر خواهد کرد. آیا رأی دیوان عدالت اداری قابل تجدیدنظر است؟ آره. خوب است بدانید که تصمیم صادره از دیوان عدالت اداری برای افراد مقیم ایران ظرف 20 روز و برای افراد مقیم خارج از ایران ظرف مدت 2 ماه قابل تجدیدنظرخواهی در یکی از شعب تجدیدنظر دیوان می باشد. طرح شکایت در دیوان عدالت اداری حال با این تفاسیر شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح کنیم؟ لازم به ذکر است طرح شکایت در دیوان عدالت اداری مانند سایر دعاوی مستلزم تقدیم دادخواست و همچنین پرداخت هزینه دادرسی است. توجه داشته باشید که شرایط شکلی اقامه دعوی در دیوان عدالت اداری مانند سایر دعاوی می باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۵:۱۹ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)