وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

انواع وکیل دادگستری

وکیل در مفهوم عام به فردی گفته می شود که دارای مجوز پذیرش وکالت از موسسات مربوطه (کانون وکلا و مرکز امور مشاوران) باشد. این مجوز به افرادی داده می شود که دارای یک سری شرایط عمومی و عمومی مانند تابعیت باشند. ایران داشتن مدرک لیسانس حقوق یا معادل آن از حوزه علمیه یا سابقه کار قضایی و نمایندگی در مجلس و شرایط مشابه. در هر صورت اصولاً وکالت غیر از وکلا به معنای عام در محاکم و مراجع قانونی و قضایی پذیرفته نمی شود. البته. در مراجع اداری مانند اداره ثبت، شهرداری و امثال آن، وکالتنامه رسمی غیر وکلا پذیرفته می شود. وکیل پایه یک و کارآموز کانون وکلا.
به فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته حقوق پس از قبولی در آزمون وکالت و قبولی در آزمون مذکور و داشتن شرایط لازم برای وکالت و در طول دوره کارآموزی نزد وکیل ناظر و در محاکم دادگستری و شرکت در آزمون کتبی و شفاهی و پس از قبولی در آن، از حوزه کانون های وکلای دادگستری، اولین پروانه وکالت صادر می شود. در دوره کارآموزی، صلاحیت کارآموز وکیل محدود و واضح است:


1- کارآموز حقوقی باید زیر نظر وکیل ناظر خود وکالت کند و در موارد کارآموزی تایید وکیل ناظر الزامی است.
2- در دعاوی مالی کارآموزان تا سقف معینی حق وکالت دارند و در دعاویی که مرجع تجدیدنظر آن دیوان عالی کشور است حق وکالت ندارند.
در هر صورت کانون وکلا فقط دارای کارآموزان سطح یک و وکلایی است که با اعمال مجازات انتظامی بر کلیه اقدامات آنها نظارت کامل دارند و وکیل سطح دو وجود ندارد و این افراد وکلایی هستند که به دلیل تخلف انضباطی تنزل رتبه پیدا کردند. تعداد آنها محدود است است.
وکلای موضوع ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه
این افراد زیر نظر مرکز مشاوران قوه قضائیه هستند و این نهاد به استناد ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 17/1/1379 تشکیل و تأسیس شد.
بر اساس این ماده، به منظور اعمال حمایت های قانونی لازم و تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی و حمایت از حقوق عمومی، به قوه قضائیه اجازه داده می شود صلاحیت فارغ التحصیلان رشته حقوق را به منظور صدور مجوز تأسیس موسسات مشاوره حقوقی برای آنان تأیید کند. . .
حضور مستشاران مذکور در مراجع قضایی و ادارات و سازمان های دولتی و غیردولتی به نمایندگی از متقاضیان مجاز خواهد بود. لذا مجوز تأسیس مرکز مشاوران قوه قضائیه به قوه قضائیه اعطا شد.
این مرکز به اعطای مجوز کارآموزی برای مشاوره حقوقی، وکالت و کارشناسی و تعیین حوزه های قضایی محل خدمت و اعطای مجوز برای مشاوره حقوقی و وکالت سطح 2 و کارشناسی و تعیین صلاحیت پس از بررسی توسط این مرکز. همچنین بر عملکرد مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان نظارت دارد.
مرکز کارآموزی مشاوران (موضوع ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه)
کارآموزان کانون مشاوران نیز مانند وکلای کانون وکلا دوره کارآموزی خود را در محاکم قضایی می گذرانند اما بر خلاف وکلای کانون ها پس از گذراندن دوره کارآموزی و اخذ پروانه به مدت 2 سال مشاور حقوقی و تراز محسوب می شوند. 2 وکیل.
صلاحیت آنها در دوره کارآموزی به شرح زیر محدود می شود:
1- حق شرکت در محاکم کیفری را دارند که به جرایم مستوجب مجازات حبس کمتر از 10 سال، شلاق، جزای نقدی و اقدامات حمایتی و بازدارنده رسیدگی می کنند.
2- حق شرکت در محاکم حقوقی را دارند که به دعاوی کمتر از پانصد میلیون ریال یا دعاوی غیر مالی رسیدگی می کنند، به استثنای دعاوی مربوط به اختلاف در اصل نکاح، طلاق، اثبات و نفی نسب.
پس از این مدت صلاحیت آنها توسط مرکز بررسی می شود و مجوز پایه به آنها اعطا می شود. از این تاریخ به بعد حق شرکت در کلیه محاکم اعم از حقوقی، کیفری و ... را خواهند داشت.
در هر صورت وکلای کانون های وکلا مستقل هستند. در حالی که وکلای مرکز مشاوران وابسته به قوه قضائیه هستند. قدمت و عمر نهاد کانون های وکلا از نهاد مشاوران بیشتر است. در واقع مرکز امور مشاوران سابقه ای به قدمت قانون برنامه سوم توسعه دارد.
به هر حال در حوزه حقوقی و دادگاه ها هر دو وکیل برای احقاق حقوق موکل خود تلاش می کنند.
کانون وکلا :
قبل از تصویب قانون استقلال کانون وکلا از قوه قضائیه در سال 1333 با تلاش و شروعاز جانب مرحوم دکتر محمد مصدق، نهادی به نام کانون وکلا وجود نداشت و امکان پذیرش وکالت منحصراً از افراد مطلع تحت عنوان وکالت وجود نداشت. اما پس از تصویب این قانون مانند بسیاری از کشورهای مترقی و به منظور رعایت اصول حاکم بر دادرسی عادلانه، کانون وکلای دادگستری از قوه قضائیه و وزارت دادگستری مستقل شد و اداره این نهاد به عهده گرفت. خود وکلا
مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضائیه
پس از انقلاب تلاش های زیادی برای حذف استقلال وکلا از نهادهای دولتی و اداره وکالت به صورت کمیته ای و فراقانونی صورت گرفت که البته با مخالفت قشر تحصیلکرده انقلابیون مواجه شد. اما در نهایت گروه سنتی مانند محمد یزدی موفق شدند. به عنوان اولین گام برای سلب استقلال وکلا و تثبیت برتری نظام قضایی بر وکالت، امکان ایجاد نهادی موازی با کانون وکلا را در قانون برنامه سوم توسعه و ماده 187 لحاظ کنند. از آن قانون
این گروه به صراحت گفته اند که هدفشان کسب انحصار از کانون وکلا است و می خواهند در تمام جنبه های خصوصی و حرفه ای وکلا تسلط داشته باشند و دخالت کنند، غافل از اینکه مهمترین چیز برای یک وکیل داشتن اخلاق و حرفه است. شرافت و سواد حقوقی و نه از حفظ مطالب رساله عملیه. به نظر می رسد این رویه قوه قضائیه فقط بازار نفاق و نفاق را داغ کرده است.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۲۵:۳۹ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)