وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

مشاوره حقوقی طلاق


در جوامع امروزی خانواده و مسائل مربوط به خانواده از مهم ترین مسائلی است که در اولویت قرار دارد. تشکیل خانواده اساساً با ازدواج زن و مرد شروع می شود و در نتیجه بچه دار شدن گسترش می یابد. با این حال، هر ازدواجی ممکن است به دلایل مختلف از جمله عدم درک متقابل، دعوا و مسائل زناشویی و حتی مسائل خارج از خانواده شکست بخورد. گاهی با مراجعه به مشاور می توان این مشکلات را تا حدودی برطرف کرد. اما گاهی پیش می آید که با وجود تمام تلاش های طرفین برای برقراری مجدد رابطه، موفقیتی حاصل نمی شود و ازدواج با شکست مواجه می شود. اینجاست که بحث طلاق مطرح می شود و طرفین سعی می کنند با توافق و شاید هم عدم توافق آن را به دست آورند. طلاق همچنان در جامعه ما مذموم و سرزنش است، هرچند در سال های اخیر گام های مثبتی در جهت پذیرش این امر از سوی جامعه برداشته شده است. در ادامه به تعریف طلاق، نحوه عمل و روند پیگیری آن می پردازیم و دلیل نیاز شما به مشاوره حقوقی طلاق را قبل از هر اقدامی ذکر می کنیم.

طلاق چیست؟
طبق ماده 1120 قانون مدنی:

«عقد با فسخ یا طلاق یا با انقضای مدت عقد منحل می‌شود».

طلاق به معنای پایان قانونی ازدواج و جدایی زوجین از یکدیگر است. بدین معنا که زندگی مشترک زوجین به پایان رسیده و کلیه حقوق و تکالیف زوجه (مانند تبعیت زن از مرد و پرداخت نفقه در طول زندگی زناشویی) نیز از دوش طرفین برداشته می شود.

تفاوت طلاق و فسخ نکاح
طلاق به این معناست که عقد ازدواج به درخواست طرفین منحل می شود. بطلان نکاح به این معناست که شرایط ازدواج از ابتدا درست نبوده و عقد نکاح وجود نداشته است. به عبارت دیگر در طلاق عقد نکاح به طور صحیح و با شرایط مقرر انجام می شود و سپس اعتبار خود را از دست می دهد و به تصمیم یکی یا هر دو طرف از بین می رود. در حالی که در بطلان طلاق به دلیل فقدان شرایط لازم، عقد نکاح به هیچ وجه منعقد نشد. همچنین در طلاق باید حقوق طرفین ازدواج به طور کامل ادا شود و زوجین موظفند تا زمان صدور حکم طلاق به وظایف زناشویی خود نسبت به یکدیگر عمل کنند. در حالی که در فسخ نکاح هیچ یک از آثار نکاح اسلامی بر طرفین تحمیل نمی شود و هیچ تکلیف و تعهدی در قبال یکدیگر ندارند.
طلاق توافقی و غیر توافقی
طلاق توافقی طلاقی است که در آن طرفین به طلاق توافق می کنند و هر دو به جدایی از یکدیگر رضایت می دهند. این در حالی است که در طلاق غیر توافقی یکی از طرفین می خواهد از هم جدا شود و طرف دیگر از این اقدام ناراضی است. از آنجایی که طلاق یک امر صوری است، به هر حال در هر دو نوع طلاق باید مراحل قانونی و تشریفات قانونی تا صدور حکم طلاق توسط دادگاه خانواده و صدور حکم طلاق طی شود. اما به طور کلی طلاق توافقی آسانتر و سریعتر از طلاق توافقی است. در نظر داشته باشید که طلاق توافقی نیست که بلافاصله پس از درخواست طرفین واقع شود، زیرا در هر صورت دادگاه خانواده تا زمان صدور طلاق مراحل خود را طی می کند و توافق طرفین در این روند تاثیری ندارد. . اگر شما و همسرتان بر سر طلاق توافقی دارید، بهتر است قبل از هر اقدام طلاق با توافق نامه مشورت کنید و سپس درخواست طلاق بدهید.
اما در طلاق های غیر توافقی شرایط درخواست طلاق کمی متفاوت است. در طلاق توافقی از آنجایی که یکی از طرفین با این کار موافقت نمی کند، فرد متقاضی طلاق باید بتواند قاضی و دادگاه خانواده را متقاعد کند که ادامه زندگی با شرایط موجود غیرممکن است. البته این اقناع باید بر اساس دلایلی باشد که از نظر قانون و قاضی منطقی و صحیح باشد. به همین دلیل در طلاق غیر توافقی نیاز به وکیل طلاق بیشتر احساس می شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۴۱:۳۴ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)