وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

بهترین روش اجرای مهریه


بهترین روش اجرای مهریه
بهترین راه اجرای مهریه این است که زن بعد از خطبه عقد صاحب مهر باشد و هر وقت بخواهد می تواند از شوهرش مطالبه کند و با مهریه خود هر کاری می خواهد بکند.

 

اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت: از آنجایی که سند ازدواج یک سند رسمی است، زنان باید از طریق اجرای سند رسمی ازدواج نسبت به احقاق حق خود اقدام کنند. ضمناً اقدام از طریق اجرای اسناد رسمی دارای مزایا و فوایدی است که از جمله آنها می توان به کوتاه شدن دادرسی اشاره کرد.

کاهش هزینه داوری زیرا دو هزینه باید در روند دادرسی قضایی پرداخت شود. اول برای داوری و دوم برای اجرا. اما در صورت اقدام از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی فقط حق امتیاز پرداخت خواهد شد. ضمناً در صورت اقدام از طریق اجرا، احتمال ممنوع الخروجی زوجین وجود دارد. احتمالی که در روند رسیدگی قضایی پیش بینی نشده است، طبیعی است که زن و شوهر پس از انعقاد عقد، آن را در دفاتر ازدواج ثبت کرده باشند.

درخواست صدور اجرائیه (که باید کتبی باشد) و همچنین زوجه (حسب مورد وکیل یا قیم وی) از همان دفترخانه انجام خواهد شد. این درخواست باید در قالب فرم های مصنوعی که محتوای آن مربوط به فرد باشد، مطرح شود.

محتوای فرم های درخواست صدور اجراییه:

1 - نام و نام خانوادگی - شناسنامه - تاریخ تولد - محل صدور - نام پدر - کد ملی - محل سکونت متقاضی اجرائی یا نماینده قانونی وی.

2 - نام و نام خانوادگی - شناسنامه - محل سکونت متعهد - محل صدور - نام پدر - کد ملی - تاریخ تولد.

3- موضوعی که اجرای آن درخواست می شود.

4- شماره سند و تاریخ درخواست صدور اجرائیه

با توجه به اینکه درخواست صدور اجرائیه از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی صورت می گیرد، قانونگذار با اعمال شرایط و ضوابط لازم مقررات سختگیرانه ای در این زمینه وضع کرده است.

شرایط صدور اجرائیه از طریق اجرای ثبت
1- درخواست مهریه طبق سند رسمی با سند

2- صحت مهریه و تعهدات

3- پرداخت مهریه منوط به رسیدن زمان معین نمی باشد.

اقدامات در دفتر پس از احراز شرایط
1- پس از انجام این مقدمات موظف است اقدامات زیر را انجام دهد: سردفتر ظرف مدت 24 ساعت رونوشت سند را در برگه های مخصوص با فونت واضح و خوانا در 3 نسخه تهیه و موضوع را برای اجرا در محل مخصوص می نویسد. . و ظرف 48 ساعت از تاریخ وصول درخواست، اوراق اجرائیه را امضاء و بر روی آن مهر مخصوص زده و برای اجرا برای مسئول ثبت ارسال نموده و رسید دریافت خواهد کرد.

2- سردفتر ازدواج موظف است پس از صدور اجرائیه مراتب را از طریق پست سفارشی به آخرین نشانی زوجین به وی اعلام و اوراق اجرائیه منضم به قبض را به وی اعلام کند.

مأمور پس از طی این مراحل، اجرای حکم را به زوجین ابلاغ می کند و از تاریخ ابلاغ این ابلاغ، زوجین باید ظرف مدت 10 روز مهریه را پرداخت کنند یا شرایط پرداخت مهریه را فراهم کنند یا وجه را از طریق معرفی کنند. که اجرای سند امکان پذیر است.

زوجه می تواند برای اطمینان از تحقق ادعای خود تقاضای تأمین اموال خود از اموال زوجه نماید، در این صورت اجرای اسناد رسمی مانند محاکمه، معادل توقیف طلب زوجه از زوج است. اموال به منظور جلوگیری از انتقال یا فروش آن. متاهل باش

در صورت عدم پرداخت مهریه توسط زوج بر اساس مصلحت قانونی، مهریه زوجه که به عهده مرد است از طریق فروش مال صادره وصول می شود.

به طور کلی مهریه زن به دو صورت قابل وصول است:

1- از طریق مراحل ثبت نام 2- از طریق دادگاه خانواده

اما موضوع بحث ما بهترین روش اجرای مهریه است که به گفته نگارنده و اکثر حقوقدانان بهترین روش اجرای مهریه توسط وکیل از طریق اجرای ثبت است.
اما مهریه از طریق ثبت چگونه باید اجرا شود؟
برای مطالبه مهریه از طریق ثبت، ابتدا زوجه باید به دفتر ازدواج محل وقوع عقد رسمی مراجعه و درخواست کتبی خود را برای صدور اجرائیه به دفترخانه ازدواج ارائه کند. صادر می شود
شرایط صدور اجرائیه شامل موارد زیر است:
اولاً مطالبه مهریه باید مستند به سند رسمی باشد یعنی مهریه در قرارداد رسمی زوجین قید و درمحضر.
ثانیاً مهریه جدا باشد یعنی وابسته به موضوع خاصی نباشد مثلاً وابسته به بارداری زوجه نباشد.
ثالثاً مهریه و تعهدات لازم الاجرا نیست، یعنی مدت معینی برای پرداخت مهریه وجود ندارد، مثلاً مهریه ده سال بعد از عقد شرط نیست که در این صورت زن. نمی تواند مهریه اش را اجرا کند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۲۸:۵۸ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)