وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

رسیدگی به جرم افشای اطلاعات خصوصی و اسرار اشخاص

رسیدگی به جرم افشای اطلاعات خصوصی و اسرار اشخاص

طبق ماده 744 قانون مجازات اسلامی (ماده 16 قانون جرایم رایانه ای) هرکس با استفاده از سیستم های رایانه ای یا مخابراتی تصویر، صوت یا تصویر دیگری را تغییر یا تحریف کند و با علم به تغییر یا تحریف آن را منتشر یا منتشر کند. . به نحوی که معمولاً موجب هتک حیثیت وی شود به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو. همچنین در ماده 146 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که از اوراق و نوشته ها و سایر اشیاء متعلق به متهم فقط مربوط به جرم به دست می آید و در صورت لزوم به شهود تحقیق ارائه می شود. بازپرس موظف است نسبت به سایر نوشته ها و اشیاء متعلق به متهم احتیاط کرده و محتوای آنها را غیرمرتبط با جرم فاش نکند در غیر این صورت به جرم افشای اسرار محکوم خواهد شد. مصادیق جرم افشای اطلاعات خصوصی و عناوین مشابه
یکی از عناوین مشابه افشای اطلاعات خصوصی، جرم افشای اسرار تجاری و جرم افشای اسرار حرفه ای است، مانند افشای اسرار بیمار توسط پزشک که موضوع آن اطلاعات تجاری یا اطلاعاتی است که شخص در اختیار دارد. دسترسی از طریق حرفه و شغل خود.
 
مثلاً در ماده 648 قانون مجازات اسلامی آمده است: پزشکان، جراحان، ماماها، داروسازان و کلیه کسانی که برای شغل یا حرفه خود رازدار می شوند، هر گاه اسرار عمومی را فاش کنند، جز در موارد قانونی، به مدت سه ماه و یک روز به یک سال حبس تعزیری یا جزای نقدی از یک میلیون و 500 هزار تا 6 میلیون ریال محکوم می شوند.
لازم به ذکر است که افشای اطلاعات و اسرار تجاری در فضای مجازی نیز بر اساس ماده 64 قانون تجارت الکترونیک جرم انگاری شده است. این ماده مقرر می دارد که به منظور حمایت از رقابت مشروع و عادلانه در زمینه مبادلات الکترونیکی، تحصیل غیرقانونی اسرار تجاری و اقتصادی شرکت ها و مؤسسات برای خود یا افشای آنها به اشخاص ثالث در محیط الکترونیکی جرم تلقی می شود و مرتکب به مجازات مقرر در این ماده محکوم می شود. قانون خواهد آمد.
همچنین بر اساس ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار، هر شخصی که اطلاعات محرمانه مربوط به اوراق بهادار موضوع این قانون را که حسب وظیفه در اختیار وی است، به نحوی به ضرر دیگران یا به نفع خود در اختیار داشته باشد. منفعت یا به نفع اشخاصی که به هر عنوان نماینده دارند یا قبل از انتشار عمومی از آن استفاده می کنند یا در غیر موارد مقرر موجب افشا یا انتشار آنها می شوند به حبس از سه ماه تا یک سال یا جزای نقدی معادل محکوم خواهند شد. به دو تا پنج برابر سود به دست آمده یا زیان وارده. یا هر دو مجازات خواهند شد.
 
 
 
عناصر تشکیل دهنده جرم افشای اطلاعات خصوصی
رکن قانونی: جرم افشای اطلاعات ماده 744 قانون مجازات اسلامی و ماده 146 قانون آیین دادرسی کیفری است. لازم به ذکر است که رکن قانونی افشای اطلاعات خصوصی در مشاغل ماده 648 قانون مجازات اسلامی است.
عنصر مادی: افشا و اعلام به دیگران به صورت شفاهی یا کتبی اعم از مطبوعاتی و غیر مطبوعاتی. لازم به ذکر است تعداد افرادی که سر برای آنها آشکار می شود شرط نیست. همچنین افشا باید افشای کامل باشد.
عنصر معنوی: جرم افشای اسرار، جنایت عمدی است و تحقق عمد به این معناست که مرتکب با علم به رازی که باید نزد خود نگه داشته شود، بگوید.
لازم به ذکر است که برای تحقق جرم افشای اطلاعات و اسرار خصوصی، افشای سر نباید قانوناً تجویز شود.
 
 
 
رسیدگی به جرم تهدید به افشای اطلاعات و اسرار
تهدید به افشای اطلاعات و اسرار جرم است. طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی، هر گاه شخصی دیگری را به قتل یا ضرر جانی، ناموسی یا مالی یا افشای اسرار خود یا بستگانش تهدید کند اعم از اینکه از این طریق مطالبه مالی یا مال یا مطالبه کند. دستور را انجام دهد یا انجام ندهد یا دستور فعلی را ترک کند به شلاق تا (۷۴) ضربه یا حبس از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۶:۳۵ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)