وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

نکات مفهومی طلاق


مطابق ماده 1119 قانون مدنی:
«طرفین عقد می‌توانند علاوه بر عقد نکاح یا هر عقد لازم دیگری، هر شرطی را که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، شرط کنند، مانند اینکه هرگاه شوهر زن دیگری بگیرد یا در مدت معینی غایب شود. مهلت یا ترک انفاق یا سوء قصد به جان زوجه یا سوء رفتار به گونه ای که زندگی با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، اثبات تحقق شرط در دادگاه و صدور رأی قطعی بر عهده زوجه و وکیل میباشد. .
در این ماده توضیح داده شده است که طرفین می توانند در صورت عدم مغایرت با شرایط مندرج در عقد، ضمن عقد ازدواج خود، عقد نیز ببندند. حال در صورت عدم احراز شروط عقد از سوی زوج، زن می تواند با مراجعه به دادگاه و با اثبات ادعای خود مبنی بر عدم رعایت شرایط ضمنی یا ضمنی، تقاضای طلاق کند. عقد لازم توسط شوهر، اخذ حکم طلاق. .
طبق ماده 1129 قانون مدنی:
«در صورتی که زوج از دادن نفقه امتناع کند و امکان اجرای حکم و الزام او به پرداخت نفقه وجود نداشته باشد، زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم زوج او را به طلاق اجباری می کند، همچنین این امر نیز وجود دارد. در صورتی که شوهر قادر به دادن نفقه نباشد».

در این ماده یکی از حقوق انکارناپذیر زن در نکاح که نفقه در دوران عقد است به صراحت ذکر شده است. بر اساس این قانون در صورتی که مرد توانایی نفقه زوجه را نداشته باشد، زوجه می تواند با استناد به این قانون از دادگاه حکم طلاق بگیرد. البته درخواست طلاق و اخذ این حکم بدون رضایت مرد امری نیست که به راحتی و یا توسط فرد غیر متخصص انجام شود. بنابراین، شما نیاز به مشاوره حقوقی طلاق دارید تا شما را در مسیر درست راهنمایی کند.

آخرین شرطی که در اینجا قصد بررسی آن را داریم موضوعی است که زندگی های بسیاری را درگیر کرده است و آن عسر و حرج بر زوجه است. گاهی اوقات زندگی زناشویی آنقدر زن را در تنگنا قرار می دهد که چاره ای جز طلاق ندارد.

مطابق ماده 1130 قانون مدنی:
اگر مدت عقد موجب عسر و حرج زوجه باشد، می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. در صورتی که عسر و حرج مذکور در دادگاه ثابت شود، دادگاه می تواند زوج را به طلاق اجباری کند و در صورت عدم امکان، زوجه با اذن حاکم شرع طلاق می گیرد.

تبصره (1397/04/29) - عسر و حرج موضوع این مقاله به وجود آمدن حالتی است که ادامه زندگی را برای زوجه سخت و تحمل آن را مشکل می کند. مشاوره حقوقی در طلاق نیاز آنان است و موارد زیر در صورت احراز دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می شود:

ترک زندگی خانوادگی همسر برای شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در یک سال بدون عذر موجه.
اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا اعتیاد وی به مشروبات الکلی که موجب اختلال در زندگی خانوادگی شده و امتناع یا عدم امکان اجبار وی به ترک در مدتی که پزشک برای ترک اعتیاد لازم تشخیص داده است.
با مفهوم عسر و حرج یا عسر و حرج از نظر قانون آشنا شدیم. اما همانطور که به صراحت اشاره شد زوجه باید در هر حال بتواند ادعای خود را به دادگاه صالح ثابت کند. در صورتی که مدارک ارائه شده قانع کننده نباشد و دادگاه حکم طلاق را صادر نکند، زن مجبور به بازگشت به زندگی سابق خود می شود و انجام مجدد مراحل طلاق می تواند به یک عمل طاقت فرسا تبدیل شود. بنابراین با انجام مشاوره حقوقی طلاق و مراجعه به وکیل مجرب نه تنها می توانید روند طلاق را سریعتر طی کنید، بلکه این روند طاقت فرسا را ​​نیز برای خود بسیار آسان کنید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۴۵:۴۴ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)