وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

مجازات کلاهبرداری


در ادامه ماده 1 قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مجازات کلاهبرداری به شرح زیر تعیین شده است.

علاوه بر انکار اصل مال به صاحب آن به حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مبلغ دریافتی محکوم خواهد شد.

همچنین در مورد مجازات کلاهبرداران در امور حکومتی چنین نوشته شده است:

«در صورتی که مرتکب از طرف سازمان ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکت های دولتی یا شوراها یا شهرداری ها یا مؤسسات انقلابی و به طور کلی نیروهای سه گانه و نیز نیروهای مسلح و مؤسسات و مؤسسات، از عنوان یا سمت مأموریت تخلف کند. منصوب شده خدمات عمومی را پذیرفته باشد یا جرم با استفاده از تبلیغات عمومی از طریق رسانه های گروهی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه ها و مجلات یا سخنرانی در مجامع یا انتشار آگهی های چاپی یا مکتوب انجام شده باشد یا مرتکب آن کارمندان دولت باشند. یا مؤسسات و سازمان های دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداری ها یا سازمان های انقلابی یا به طور کلی از قوای سه گانه و نیز نیروهای مسلح و مأموران وظیفه عمومی علاوه بر رد اصالت مال به مالک به حبس از ۲ تا ده سنوات و انفصال دائم از خدمات دولتی و پرداخت جریمه نقدی معادل پولی که دریافت کرده محکوم خواهد شد. یک وکیل کلاهبردار همیشه در کنار شما خواهد بود.

در تبصره 1 این ماده در مورد تخفیف یا تخفیف مجازات آمده است: «در کلیه موارد مذکور در این ماده در صورت وجود شرایط و کیفیات اختصاری، دادگاه می تواند با اعمال ضوابط مربوط به تخفیف مجازات را به مجازات برساند. مرتکب فقط تا حداقل مجازات مقرر در این ماده می تواند موجب تخفیف (حبس) و انفصال دائم از خدمات دولتی شود ولی نمی تواند حکم به تعلیق اجرای مجازات بدهد.

همچنین در تبصره ۲ این ماده آمده است: «مجازات شروع به کلاهبرداری حداقل مجازات مقرر در همان مورد خواهد بود و در صورتی که خود عمل نیز جرم باشد، شروع کننده به مجازات آن جرم محکوم خواهد شد. همچنین."

البته گاهی ممکن است فردی در هر پست یا عنوانی به دروغ متهم به کلاهبرداری شود. از آنجایی که مجازات تعیین شده برای کلاهبرداری به هیچ وجه سبک نیست و متهمان را تا پایان عمر درگیر می کند، باید با مستندات کافی از اتهام کلاهبرداری دفاع کرد.
سرقت و کلاهبرداری مرتبط با کامپیوتر
با توسعه شبکه های مرتبط با کامپیوتر و اینترنت، قطعا افرادی سودجو پیدا خواهند شد که به قصد سرقت پول به غیر از شبکه، مردم را فریب داده و اموال آنها را به گروگان می گیرند.

در این مورد در ماده 741 قانون مجازات اسلامی آمده است:

«هرکس به طور غیرقانونی از سیستم های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی مانند ورود، تغییر، پاک کردن، ایجاد یا توقف داده ها یا اختلال در سیستم، پول یا اموال یا منافع یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری استفاده کند، علاوه بر انکار دارایی صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا یکصد میلیون (100.000.000) ریال یا هر دو محکوم خواهد شد.
نکاتی در مورد کلاهبرداری
1- صرف دروغ بدون استفاده از وسایل متقلبانه موجب جرم کلاهبرداری نمی شود زیرا عرفا تنها دروغ و حیله و تقلب را نمی شناسند.

2- نیرنگ و تدلیس در کلاهبرداری با ترک فعل محقق نمی شود. اگر شخصی شرکتی را با ضرر بفروشد اما از گفتن وضعیت شرکت به خریدار خودداری کند، آن شخص مرتکب کلاهبرداری نشده است. اما اگر همین فرد با توسل به ترفند و کلاهبرداری شرکت خود را در وضعیت مالی عالی نشان دهد و شرکت خود را بفروشد، مرتکب کلاهبرداری شده و می تواند علیه او شکایت کند.
3- گرفتن مال غیر در کلاهبرداری مستلزم تحقق دو چیز است:

خسارت مالی به قربانی
سود مالی کلاهبردار یا شخص مورد نظر او
با توجه به شرایط ذکر شده، اگر شخصی در حین عمل به مال کسی آسیب برساند، هر چند با متقلبانه باشد، اگر برای نفع مالی مبارزه کرده باشد، مرتکب کلاهبرداری نشده است. تصور کنید شخصی با ابزارهای کلاهبرداری، شخص دیگری را فریب می دهد که پولی که خریده جعلی و بی ارزش است. اگر خریدار مال را از بین ببرد یا رد کند، کلاهبرداری صورت نگرفته است، اما اگر متقلب با حیله و حیله، مال را از خریدار تصاحب کند، به دلیل منفعت مالی که می برد، کلاهبردار محسوب می شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۰:۰۲ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)