وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

جرایم مواد مخدر توسط کودکان

 انواع جرایم مربوط به مواد مخدر که توسط کودکان انجام می شود

به طور کلی جرایم مواد مخدر به دو دسته تقسیم می شوند:
 
جرایم اصلی: جرایم اصلی آن دسته از جرایمی است که مستقیماً در ارتباط با مواد مخدر انجام می شود، مانند کشت مواد مخدر و خرید و فروش آن.
جرایم تبعی یا مرتبط: جرائمی هستند که به طور غیرمستقیم با مواد مخدر مرتبط یا مستقیماً با مصرف مواد مخدر یا آلات و ادوات ارتکاب جرایم یا متهم و محکوم به مواد مخدر مرتبط هستند، مانند خرید و فروش ابزار و ادوات مصرف مواد مخدر. یا وارد کردن آن به زندان است.
 
 
دادگاه صالح برای رسیدگی به جرایم مواد مخدر نوجوانان
صلاحیت، توانایی و صلاحیت قانونی و نیز وظیفه مقام قضایی برای رسیدگی به پرونده کیفری است. بر اساس مصوبه وحدت رویه شماره 651-3/8/79 شعبه اطفال صلاحیت رسیدگی به جرایم مربوط به مواد مخدر توسط افراد زیر هجده سال را دارد.
 
همچنین به موجب رأی وحدت رویه شماره 664 - 30/10/82 رسیدگی به جرائم مربوط به مواد مخدر که مجازات آنها اعدام است صالح به دادگاه انقلاب اسلامی است نه دادگاه کیفری استان. به موجب رأی وحدت رویه شماره ۶۸۷-۲/۳/۸۵ دادگاه کیفری استان صالح به رسیدگی به جرائمی است که مجازات اعدام دارند و مرتکب کمتر از هجده سال سن داشته باشد.
 
 
 
ویژگی های برخورد با جرایم مواد مخدر نوجوانان
دادگاه اطفال با حضور قاضی مشاور تشکیل می شود و نظر مشاور مشورتی است. مشاوران از میان متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی، جرم شناسی، مددکاران اجتماعی، دانشگاهیان و مربیان آشنا به مسائل روانی و تربیتی کودکان و نوجوانان اعم از شاغل و بازنشسته انتخاب می شوند.
طبق مواد 90 تا 94 قانون مجازات اسلامی، دادگاه می‌تواند برای تبدیل طفل یا نوجوان به قیم یا قیم قانونی خود با تحویل او، یک بار در رای خود تجدیدنظر کند و مدت بازداشت را به یک سوم کاهش دهد و یا برای تبدیل او به قیم یا قیم قانونی خاتمه دهد.
 
 رأی دادگاه به تجدیدنظر در صورتی صادر می شود که آن طفل یا نوجوان حداقل یک پنجم مدت بازداشت را در کانون اصلاح و تربیت گذرانده باشد و رأی دادگاه در این مورد قطعی است و این امر مانع از استفاده مجرم از شرایط آزادی مشروط می شود. . و سایر معافیت های قانونی مانند تعلیق مجازات و مجازات و آزادی مشروط و... نیست.
محکومیت کیفری اطفال و نوجوانان آثار کیفری ندارد.
 
 
مجازات جرایم مواد مخدر در نوجوانان
جرایم مواد مخدر مجازات هستند. بنابراین مجازات جرایم اطفال مواد مخدر طبق ماده 88 قانون مجازات اسلامی است. بر اساس ماده ۸۸ قانون مجازات اسلامی، دادگاه در مورد اطفال و نوجوانانی که مرتکب جرائم قابل مجازات می شوند و سن آنها در زمان ارتکاب نه تا پانزده سال تمام است حسب مورد یکی از تصمیمات زیر را اتخاذ می کند:
الف- تسلیم شدن به والدین یا اولیای دم یا قیم قانونی با اخذ تعهد به تأدیب و تربیت و مراقبت از اخلاق حسنه طفل یا نوجوان.
تبصره- دادگاه می تواند حسب مورد از افراد مذکور در این بند تعهد به انجام امور زیر بگیرد و در مهلت مقرر نتیجه را به دادگاه اعلام کند:
1- معرفی کودک یا نوجوان به مددکار اجتماعی یا روانشناس و سایر متخصصان و همکاری با آنان.
2- اعزام کودک یا نوجوان به مؤسسه آموزشی و فرهنگی به منظور آموزش یا حرفه آموزی.
3- اقدامات لازم برای درمان یا ترک اعتیاد کودک یا نوجوان زیر نظر پزشک
4- جلوگیری از معاشرت و ارتباط مضر طفل یا نوجوان با اشخاصی که دادگاه تشخیص می دهد
5- جلوگیری از رفتن کودکان یا نوجوانان به مکان های خاص
ب- تسلیم سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی که به تشخیص دادگاه به مصلحت طفل یا نوجوان با الزام به اجرای دستورات مذکور در بند (الف) در صورت عدم صلاحیت والدین، قیم یا قیم قانونی. طفل یا نوجوان یا عدم دسترسی به آنها با رعایت مقررات ماده (1173) قانون مدنی.
تبصره- سپردن طفل به افراد واجد شرایط منوط به قبولی آنان می باشد.
ج- مشاوره قاضی دادگاه
ت- اخطار و اخطار یا اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار جرم
د- نگهداری در کانون اصلاح و تربیت از سه ماه تا یک سال در جرایم تعزیری درجه یک تا پنج.
تبصره 1- تصمیمات مندرج در بندهای (ت) و (ز) فقط در مورد اطفال و نوجوانان 12 تا 15 سال قابل اجرا است. اعمال مفاد بند (3) در مورد اطفال و نوجوانانی که مرتکب جرائم تعزیرات درجه یک تا پنج شده اند الزامی است.
تبصره 2 - هرگاه صغیر مرتکب یکی از جرایم موجب مجازات یا قصاص شود در صورتی که بین دوازده تا پانزده سال قمری باشد به یکی از اعمال مقرر در بندهای (ت) یا (ج) و در غیر این صورت یک محکوم می‌شود. از اقداماتمقرر در بندهای (الف) تا (پ) این ماده برای آنها اتخاذ می شود.
تبصره 3- دادگاه اطفال و نوجوانان در خصوص تصمیمات موضوع بندهای (الف) و (ب) این ماده می تواند با توجه به بررسی های انجام شده و همچنین گزارش مددکاران اجتماعی از وضعیت کودک یا نوجوان. و رفتار او هر چند بار اگر مصلحت کودک یا نوجوان ایجاب کند در تصمیم خود تجدید نظر کند.
 
لازم به ذکر است که بر اساس ماده 10 قانون اصلاحی قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1376، هر کودک و نوجوان زیر 18 سال و معلولان ذهنی به هر نحوی می توانند از جرایم این قانون استفاده و یا مرتکب شوند. قانون اجبار قانون یا اجبار شخص دیگری به هر نحوی که از مواد مخدر یا روانگردان استفاده کند یا مواد مزبور را به زور به بدن او تزریق کند یا از طریق دیگری وارد بدن او شود تا یک و نیم برابر حداکثر مجازات قانونی همان جرم. در مورد حبس ابد تا اعدام و مصادره اموال ناشی از ارتکاب این جرم محکوم است. در صورت وجود دلایل دیگر از جمله اقناع، مرتکب به مجازات مسئولیت جرم محکوم می شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۹:۱۲ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)