وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

 نمونه مورد خیانت در امانت در پرونده های کیفری

نمونه مورد خیانت در امانت در پرونده های کیفری

شکایت از خیانت در امانت را شروع کنید
شاکی در این شکایت عنوان می کند که مالک یک دستگاه خودروی پراید بوده و با این خودرو تصادف کرده است. وی می گوید: آن خودرو را به سلامت در اختیار متهم قرار دادم و پس از تصادف از نامبرده (متهم) خواستم خودرو را به سلامت تحویل دهد و او خودرو را برای تعمیر برد و پس نداد و اکنون همچنان است. یک فراری." تقاضای رسیدگی به خیانت در امانت و همچنین توقیف خودروی من را دارم.»
 
 پس از این شکایت، دادسرا پرونده را برای رسیدگی به کلانتری ارجاع داد و شاکی در اظهارات خود در کلانتری مجدداً شکایت خود را مطرح و درخواست رسیدگی کرد. کلانتری نیز طی گزارشی این موضوع را به دادستانی اعلام و ابلاغ کرد. در دادسرا دو نفر به عنوان شاهد در این خصوص شهادت می دهند و شاکی نیز بیان می کند که متهم خودروی خود را دستکاری و پلاک آن را تعویض کرده و چندین بار این خودرو را در جاهای مختلف دیده است و به دلیل اینکه این کار را انجام داده است. وی که دستور بازداشت نداشته باشد، نتوانسته مانع فرار وی شود، از این رو تقاضای صدور دستور توقیف خودروی متهم و توقیف خودرو را داشت.
 
 
حکم دادگاه در مورد خیانت در امانت
طبق دستور دادگاه دستور تفتیش و در آن اجازه ورود به منزل و مخفیگاه یک بار در شبانه روز و یک بار در شب صادر می شود. در مورخه 27/10/91 ماموران موفق به توقف خودرو شدند و خودرو به پارکینگ منتقل شد. متهم در اظهارات خود در کلانتری عنوان می کند که به هیچ وجه اظهارات شاکی را نمی پذیرد. وی می گوید: اظهارات شهود و شاکی پرونده به هیچ وجه ارتکاب خیانت در امانت را ثابت نمی کند و با شاکی شریک شده و برای ضمانت حساب قبلی سند خودرو را به وی منتقل کردم. نام و پس از تسویه حساب سند به نام من واریز شد و به همین دلیل 3 سال است که ماشین در دست من است.
 
در واقع خودرو در اختیار اینجانب است و برای تسویه حساب به نام شاکی سندی تنظیم شده است و سایر افراد نیز کاملاً از ماجرا مطلع بوده و آماده حضور در دادگاه و شهادت هستند.» در تاریخ 91/7/11. جلسه شعبه بازپرسی در وقت فوق العاده تشکیل شد و با حضور طرفین برخورد حضوری صورت گرفت و پس از صدور رای مجرمیت در خصوص خیانت در امانت با موافقت دادستان صورت گرفت. ، کیفرخواست در این مورد صادر و پرونده برای رسیدگی به مجتمع قضایی ارسال می شود.
 
 
رسیدگی دادگاه به جرم خیانت در امانت
قاضی دادگاه کیفری بنا به درخواست طرفین به مدیر دفتر اعلام کرد که از بدو تشکیل پرونده تاکنون متهم دستگیر نشده و مدرکی دال بر خرید یا مالکیت آن ارائه نکرده است. خودرو و شاکی با ارائه سند مالکیت تقاضای رفع توقیف و تحویل آن را کرده است. انجام داده است، این اداره طی اطلاعیه ای به کلانتری جهت احضار طرفین اعلام می کند و پس از احراز هویت، خودرو به آقای «م.ل» و مدارک مربوط به متهم که در داخل خودرو کشف شده است، مسترد می شود.
 
در مورخه 00/00/00 جلسه دادگاه با حضور شاکی و متهم تشکیل و اعلام شد که آقای «ر.ن» به عنوان متهم متهم است که با دلایل ارائه شده در لوایح قبلی منکر این موضوع شد. در همان تاریخ دادگاه پس از رسیدگی به پرونده ختم رسیدگی را اعلام و مبادرت به صدور قرار می نماید. تحلیل پرونده خیانت در امانت
روند رسیدگی به شکایت از لحاظ شکلی مطابق قانون و عاری از هرگونه نقص و ایراد است، اما از نظر ماهوی رأی دادگاه استدلال محکمی ندارد. به نظر می‌رسد نتیجه رأی صحیح باشد، اما مقتضی بود دادگاه با توجه به محتویات پرونده و اقرار طرفین، استدلال می‌کرد که چون عمل مزبور فاقد عنوان امانت است.
 
بنابراین جرم خیانت در امانت و عناصر مادی و معنوی و قانونی آن محقق نشده است. لازم به ذکر است طبق قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 1378 پس از ارجاع پرونده به شعبه دادگاه و در صورت عدم نیاز به رسیدگی یا اقدام دیگری از سوی دادگاه کیفری وجود ندارد. اتهام متهم یا عمل منتسب به او جرم نیست. ، رای برائت یا قرار منع تعقیب صادر می کند. اصل 37 قانون اساسی نیز مقرر می دارد که اصل بر برائت است و هیچ کس در قانون مجرم شناخته نمی شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۸:۴۲ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)