وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

اطلاع از شرایط، مراحل و احکام مطالبه نفقه زوجه

 اطلاع از شرایط، مراحل و احکام مطالبه نفقه زوجه

نفقه زوج و آنچه در حقوق خانواده تحت این عنوان مطرح می شود در حقوق ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تا آنجا که قانونگذار قانون مدنی در ماده 1203 چنین مقرر داشته است: «در صورت وجود زوجه و یک یا چند نفر دیگر که مستوجب نفقه هستند «زن بر دیگران مقدم است» و در تأکید بر این موضوع، ماده 1206 قانون مدنی می گوید: «زن در هر حال می تواند در گذشته اقامه دعوی نفقه کند و مطالبه نفقه مذکور ممتاز است و در صورت ورشکستگی یا ورشکستگی زوج، زوجه مطالبه نفقه خواهد داشت. اولاً اجرت المثل.» ولی اقارب فقط برای آینده می توانند نفقه مطالبه کنند. لازم به ذکر است که طبق ماده 1107: «نفقه عبارت است از کلیه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاثیه منزل و درمان. و مخارج بهداشتی و خدمتکار در صورت عادت یا نیاز ناشی از کمبود یا بیماری «تعاریف و کلیات نفقه همسر
به محض صحت انعقاد عقد، رابطه بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر برقرار می شود.
آنچه بیان شد مربوط به نفقه زوجه در زمان زندگی مشترک با شوهر و در عقد دائم طرفین است (در عقد منقطع یا موقت زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده باشد یا قرارداد بر اساس آن صادر شده است).
اما در مورد زنی که از شوهر خود جدا شده است، قانونگذار در ماده 1109 وضعیت را اینگونه تعریف کرده است: «نفقه طلاق گیرنده رجایه در زمان عده بر عهده شوهر است مگر اینکه طلاق دارایی باشد. واقع شده است، اما اگر عده به واسطه فسخ باشد اگر نکاح یا طلاق متقابل باشد، زن حق نفقه ندارد مگر در صورت حاملگی از شوهر، که در این صورت تا زمان موعد، حق نفقه خواهد داشت. از بارداری
در صورت فوت زوج، طبق ماده ۱۱۱۰ قانون مدنی: «در مدت فوت، مخارج زندگی زوجه در صورت تقاضا از اموال اقارب که عهده دار نفقه هستند تأمین می شود. در صورت عدم پرداخت).
ضمانت اجرایی که قانونگذار برای عدم پرداخت نفقه زوجین در نظر گرفته است نیز حکایت از اهمیت این موضوع در حقوق ایران دارد. زیرا طبق ماده ۱۱۱۱ قانون مدنی: «زن می تواند در صورت شکایت زوج از دادن نفقه به دادگاه مراجعه کند در این صورت دادگاه میزان نفقه را تعیین و زوج را محکوم به دادن آن می کند». در صورتی که اجرای حکم مذکور در ماده قبل ممکن نباشد و زوج همچنان از دادن نفقه امتناع کند و اجرای حکم و الزام او به نفقه غیرممکن باشد، زوجه می تواند به حاکم مراجعه و اجبار کند. حاکم برای طلاق از شوهر. همچنین در صورتی است که شوهر قادر به پرداخت نفقه نباشد.
بنابراین مشاهده می شود که در شرایطی عدم پرداخت نفقه از سوی زوج می تواند یکی از دلایل تقاضای طلاق زوجه باشد.
ضمنا جهت اخذ مشاوره حقوقی در زمینه احکام در خصوص مطالبه نفقه (دعاوی) یا ترک نفقه (دعوای کیفری) می توانید با وکلای دفتر حقوقی قضات پشتیبان تماس حاصل فرمایید. وکیل تهران وکیل در ایران تماس بگیرید.
 
 
 
شرایط مطالبه نفقه
وجوب نفقه زوجه دو شرط دارد:
1- عقد دائم: وجوب نفقه زوج از آثار ازدواج دائم است و در ازدواج موقت، شوهر چنین تکلیفی ندارد. البته زوجین می توانند در دوران عقد موقت شرط کنند که زن تحت ولایت مرد باشد و مرد موظف به تامین مخارج زن باشد.
۲- تمکین زوجه: مطابق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی، اگر زن بدون مانع مشروع از انجام وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود. استحقاق نفقه در عقد دائم منوط به رضایت زوجه است مگر اینکه زوجه عذر مشروعی داشته باشد که در این صورت حتی اگر زوجه از انجام وظایف زناشویی امتناع ورزد مستحق نفقه است. باید توجه داشت که مخالفت زن با شوهر موجب خیانت نمی شود، بلکه خیانت تنها به دلیل اختلاف در اموری است که بر اساس وظایف زناشویی بر زن واجب است.
 
 
 
مراحل مطالبه نفقه
در صورت امتناع زوج از پرداخت نفقه، زن می تواند با مراجعه به دادگاه، زوج را ملزم به پرداخت آن نماید. در این صورت دادگاه میزان نفقه را تعیین و زوج را به پرداخت آن محکوم می کند. لازم به ذکر است در صورت امتناع زوج از دادن نفقه زوجه، طبق قانون، زوجه حق رجوع به ط.او دادگاه طلاق
در صورتی که میزان نفقه مطالبه شده تا 20 میلیون تومان باشد، طرح باید در شورای حل اختلاف رد شود و در صورت بیشتر بودن، رسیدگی به آن صالح به دادگاه خانواده است. دادخواست نفقه باید از طریق دفاتر خدمات قضایی مطرح شود.
دادگاه پس از تعیین وقت توسط دادگاه و رسیدگی به پرونده و احراز شرایط پرداخت نفقه زوج، زوج را به پرداخت نفقه محکوم می کند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۷:۳۷ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)