وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

رسیدگی به جرم افشای اطلاعات خصوصی و اسرار اشخاص ادامه


 ماده 660 قانون آیین دادرسی کیفری مقرر می دارد: چنانچه اشخاصی که داده های این بند را در اختیار دارند، موجب تضییع حریم شخصی یا محرمانه بودن اطلاعات یا افشای غیرقانونی آنها و در اختیار افراد غیرمجاز قرار دهند. به حبس از دو تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست تا دویست میلیون ریال و انفصال از خدمت از دو تا ده سال محکوم خواهد شد. اسناد حقوقی در خصوص افشای اطلاعات خصوصی و اسرار افراد

ماده 744 قانون مجازات اسلامی (ماده 16 قانون جرایم رایانه ای)
هر کس با استفاده از سیستم های رایانه ای یا مخابراتی فیلم یا صدا یا تصویر دیگری را تغییر یا تحریف کند و با علم به تغییر یا تحریف آن را منتشر یا منتشر کند به گونه ای که موجب هتک حرمت او شود به حبس می رسد. از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو.
تبصره - در صورتی که تغییر یا تحریف مزبور قبیح باشد مرتکب حداکثر به هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.
 
ماده 648 قانون مجازات اسلامی
پزشکان و جراحان و ماماها و داروسازان و کلیه کسانی که به خاطر شغل یا حرفه خود راز می‌کنند هر گاه اسرار مردم را فاش کنند جز در موارد قانونی به حبس از سه ماه و یک روز تا یک سال یا یک میلیون و پنج سال محکوم می‌شوند. صدهزار. تا شش میلیون ریال جریمه نقدی محکوم خواهند شد.
ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی
هرگاه دیگری را به قتل یا ضرر جانی، شرافتی یا مالی یا افشای اسرار خود یا نزدیکانش تهدید کند اعم از اینکه مطالبه مالی یا مال یا مطالبه کاری یا ترک وضع موجود باشد. و یا در غیر این صورت به شلاق تا (74) ضربه یا حبس از دو ماه تا دو سال محکوم می شود.
ماده 64 قانون تجارت الکترونیک
به منظور حمایت از رقابت مشروع و عادلانه در بستر مبادلات الکترونیکی، تحصیل غیرقانونی اسرار تجاری و اقتصادی شرکت ها و مؤسسات برای خود یا افشای اشخاص ثالث در محیط الکترونیکی جرم تلقی شده و مرتکب به مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم می شود. این قانون
ماده 146 قانون آیین دادرسی کیفری
از اوراق و نوشته ها و سایر اشیاء متعلق به متهم فقط موارد مربوط به جرم مطالعه و در صورت لزوم به شهود تحقیق ارائه می شود. بازپرس موظف است نسبت به سایر نوشته ها و اشیاء متعلق به متهم احتیاط کرده و محتوای آنها را غیرمرتبط با جرم فاش نکند در غیر این صورت به جرم افشای اسرار محکوم خواهد شد.
 
ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار
اشخاص زیر به حبس از سه ماه تا یک سال یا جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر سود حاصله یا زیان وارد نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد:
1. هر شخصی که اطلاعات محرمانه مربوط به اوراق بهادار موضوع این قانون را که برحسب وظیفه در اختیار او قرار گرفته است به نحوی به ضرر دیگران یا به نفع خود یا به نفع اشخاصی که قبل از استفاده از نشریه عمومی یا افشای و انتشار آنها در مواردی غیر از موارد مقرر، از طرف خود نمایندگی داشته باشند.
2. هر شخصی که با استفاده از اطلاعات محرمانه به معاملات اوراق بهادار می پردازد.
3. هر فردی که معمولاً اقداماتش منجر به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت های کاذب یا اغوای افراد برای انجام معاملات اوراق بهادار شود.
4. هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون، آگهی یا آگهی اشتراک را به منظور عرضه عمومی اوراق منتشر کند.
تبصره 1 - اشخاص زیر به عنوان صاحبان اطلاعات محرمانه شرکت شناخته می شوند:
الف- مدیران شرکت اعم از اعضای هیأت مدیره، هیأت مدیره، مدیر عامل و معاونین آنها.
ب- بازرسان، مشاوران، حسابداران، حسابرسان و وکلای شرکت.
ج - سهامدارانی که به تنهایی یا همراه با افراد تحت تکفل مالک بیش از ده درصد (10%) سهام شرکت یا نمایندگان آنها هستند.
د- مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و مدیران ذیربط یا نمایندگان شرکت های مادر (هلدینگ) که حداقل ده درصد (10%) سهام را در اختیار داشته باشند یا حداقل یک عضو در هیأت مدیره شرکت سرمایه گذار داشته باشند.
هـ- سایر اشخاصی که بنا به وظایف، اختیارات یا سمت خود به اطلاعات محرمانه دسترسی دارند.
تبصره 2 - مشمولان تبصره (1) این ماده موظفند قسمتی از معاملات اوراق بهادار خود را که مبتنی بر اطلاعات محرمانه نباشد حداکثر ظرف پانزده روز پس از انجام معامله به سازمان و بورس اوراق بهادار ذیربط گزارش دهند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۷:۰۷ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)