وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

حقوق کودکان

کودک از بدو تولد تا 18 سالگی را شامل می شود. حقوق کودکان از این نظر حائز اهمیت است که فراتر از دستورات اخلاقی به مقررات جامع با ضمانت اجرای قانونی برای حمایت جسمی، روحی، اخلاقی، عاطفی و جنسی از کودکان می رود. حقوق کودک در ایران
در ایران علیرغم وجود مقررات پراکنده، قوانینی در خصوص حمایت از کودکان وجود دارد که از آن جمله می توان به قانون مجازات اسلامی، قانون مدنی، قانون حمایت از خانواده، قانون تأمین زنان و کودکان بدون سرپرست و قانون حمایت از کودکان اشاره کرد. تامین وسایل و امکانات برای آموزش کودکان و نوجوانان ایرانی. شکل قانون «حمایت از کودکان و نوجوانان» به وجود آمد.

بر اساس ماده 2 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، هر نوع آزار و اذیت کودکان و نوجوانان که موجب آسیب جسمی یا روحی و اخلاقی آنها شود و سلامت جسمی یا روحی آنها را به خطر اندازد ممنوع است.
به طور کلی موارد زیر از مهم ترین منافع و حقوق کودکان است که نیاز به حمایت دارند:
1- حق حیات کودک
2- هویت کودک شامل سن، جنس، نژاد کودک
3- مراقبت و نگهداری و امنیت کودک
4- رفاه کودکان
5- حق آزادی بیان کودک
6- حق بر سلامت و آموزش کودک



مقررات و ویژگی های قوانین مربوط به حقوق کودک
در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده به مصلحت طفل توجه شده و پس از آن در آراء قضایی مربوط به حضانت طفل به این موضوع توجه شده است. این رویه عمدتاً ناشی از تعهدات ملی و بین المللی دولت در زمینه رعایت مفاد کنوانسیون حقوق کودک و نیز رعایت تعهدات ناشی از شرع مقدس اسلام است. اما بر اساس آنچه در قانون ایران آمده است، مبنای اجرای کنوانسیون کودک، انطباق آن با موازین شرعی است.
وجه مشترک همه قوانین و مقررات مربوط به حقوق کودک این است که کودک نباید از نظر جسمی و روحی آسیب ببیند و لازمه رشد و نمو اوست. بر اساس کنوانسیون حقوق کودک و اعلامیه جهانی حقوق کودک، والدین یا قیم قانونی مسئولیت اصلی رشد و تکامل کودک را بر عهده دارند و اساسی ترین موضوع آنها حفظ منافع و مصالح کودک است. کودک
اکثر حمایت های قانونی از کودک آزاری در قالب حمایت های کیفری در قانون مجازات اسلامی نیز متجلی شده است. با این وجود قانونگذار گاه کودک بزه دیده را دلیل تخفیف مجازات و گاه دلیل تشدید مجازات دانسته و در نهایت برای حمایت از اطفال، ارتکاب اعمالی که جرم علیه بزرگسالان نباشد، جرایم علیه کودکان محسوب می شود.
قانونگذار در مواردی یکی از دلایل تخفیف مجازات را کم سن بودن مجنی علیه دانسته است. مثلاً در جرم گزاف مشمول حد (هشتاد ضربه شلاق) در ماده 146 قانون مجازات اسلامی قبلی مصوب 1370 شرط اجرای حد بلوغ، دلیل، اختیار و نیت مرتکب گدز و از طرف دیگر برای گاذز شرط بلوغ عقل است. ، اسلام و عفاف را قرار داده است. همچنین در ماده 147، شخص بالغ و عاقل که شخص نابالغ را بدنام کند تا 74 ضربه شلاق تعزیر می شود.

بنابراین عدم بلوغ مجنی علیه یکی از موارد تبدیل حد به تعزیری یعنی یکی از موارد تخفیف مجازات است. همچنین در جرم زنای محصنه، اگر زن متاهل با پسر نابالغ زنا کند، از حد رجم کاسته می شود و زن فقط به 100 ضربه شلاق محکوم می شود.
در قانون مجازات اسلامی جدید مصوب 1391، فصل دهم آن از مواد 88 تا 95 به مجازات ها و اقدامات پیشگیرانه و تربیتی اطفال و نوجوانان می پردازد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۴:۵۳ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)