وکیل متخصص در مشهد وکیل متخصص در مشهد .

وکیل متخصص در مشهد

امکان ابطال وکالتنامه فروش

 امکان ابطال وکالتنامه فروش

وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را به عنوان نماینده خود برای انجام کاری تعیین می کند. وکالت دهنده را موکل و وکالت گیرنده را نماینده می گویند. وقتی مالکی در مورد فروش ملک خود به دیگری وکالت می دهد و حق عزل خود را سلب می کند و به وکیل اجازه می دهد که وکالت را به خود یا دیگری و به هر مبلغی که مقتضی بداند منتقل کند، وکالت نامیده می شود. وکالت برای فروش . در وکالتنامه بیع، فروشنده در حین فروش سند را به نام خریدار نمی گذارد و خریدار نیز مالکیت ملک را ندارد، بلکه به خریدار وکالت می دهد تا کارهای مربوط به نقل و انتقال را انجام دهد. از خود سند راه های سلب صلاحیت و بی اعتباری نمایندگی فروش
1- فسخ وکالت: فسخ یک عمل حقوقی است، واقعه ای که مستلزم اراده یکی از طرفین قرارداد است. حال اگر وصیت توسط موکل انجام شود به آن عزل وکیل می گویند. موکل در هر زمانی می تواند وکیل را عزل کند و نیازی به توجیه کار خود ندارد.
 
بنابراین وقتی عقد وکالت حتی وکالت بیع منعقد می شود، به دلیل ماهیت آن که عقدی صحیح و قابل فسخ است، وجود آن نامشخص است و موکل هر زمان که بخواهد می تواند وکالت را عزل کند. حال اگر در واقع خرید و فروش بین طرفین انجام شده باشد و فقط از پوشش وکالتنامه برای بیع و رویه حقوقی آنها استفاده شده باشد، قطعاً این موضوع می تواند موجب ضرر خریدار شود.
 
راه حلی که برای این امر در نظر گرفته شده است شرط عدم عزل وکیل همزمان با لزوم عقد خارجی است. بدین ترتیب شرط عدم عزل وکیل در عقود لازم قرار می گیرد و حیات آن تا زمانی که عقد لازم به قوت خود باقی است ادامه می یابد و چون شرط ذیل عقد لازم است از طریق آن عقد وکیل می شود. قرارداد نیز ضروری خواهد بود.
 
2- انفسخ: انفسخ فسخ قهری و خودبه خودی عقد است. طبق قانون مدنی وکالت در موارد زیر باطل می شود:
 
3- فوت و جنون وکیل یا موکل
 
4- حجر یکی از وکیل یا موکل در مواردی که مانع وکالت شود.
 
5- تلف شدن مال عامل اعم از حوادث خارجی و یا فعل موکل
 
6- پایان مدت وکالت
 
 
 
بررسی امکان ابطال وکالتنامه
موارد بطلان وکالتنامه اگر آن را وکالت بدانیم مشمول موارد بطلان وکالت است و اگر آن را بیع بدانیم مشمول موارد بطلان بیع است. رویه قضایی در سال های اخیر گرایش به نیت واقعی طرفین و اجرای قرارداد واقعی و پنهان پیدا کرده است. چنانکه شعبه پنجم دیوان عالی کشور در حکم شماره 22/10/1358 وکالت به قصد بیع را مشمول مقررات بیع دانسته و فوت وکیل را بلااثر در تصفیه و تعهد تشخیص داده است. از مشتریان
 
با وجود این، وضعیت وکالت از حیث اعتبار و بطلان در همه موارد به حسب مدعی و انگیزه طرفین و مالکیت یا سلب حق مالک متفاوت است و نمی توان برای آن حکم واحدی صادر کرد. زیرا به دلایلی که گاهی صحیح و گاهی باطل است. حتی مواردی که از نظر ثبوت و زمان انتقال مالکیت صحیح است نیز شرایط خاص خود را دارد که اغلب منجر به ضرر خریداران می شود.
 
لذا پیشنهاد می شود به جای مراجعه به وکیل بیع، در مواردی که آماده سازی مقدمات بیع زمان بر است، به منظور حصول اطمینان از انجام معامله توسط طرف مقابل، قراردادی در یک قرارداد منعقد شود. حس خاص (عقد غیر معین که اثر آن تعهد به انعقاد قرارداد بیع است) ث) پیشقدم شده و پس از احراز شرایط نقل و انتقال، با حضور در دفتر خانه، بیع را منعقد و نقل و انتقال را ثبت می کنند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۳:۴۴ توسط:احمد طیبی موضوع: نظرات (0)